Skastām portretu fotogrāfijām ne vienmēr nepieciešama profesionāla studija. Bieži vien tieši mājas apstākļos uzņemtās fotogrāfijas ir dzīvākas un patiesākas. Īpaši tad, ja vēl tikai mācies uzņemt portretues, mājas ir pazīstama un pieejama vide, kurā eksperimentēt.
Šeit mēs apkopojām dažādus ieteikumus, kā labāk uzņemt portretu foto. Daudzi no tiem ir izmantojami arī studijā un brīvā dabā, tāpēc arī tad, ja mācīsies fotografēt portretus mājās, uzzināto varēsi pielietot arī citur.
Apkopojām arī populārāko apgaismes tehniku un aksesuārus, kas varētu būt noderīgi nelielā mājas studijā. Lasi tālāk un uzzini vairāk!
.
Pat ja tu plāno fotogrāfēt kādu labi pazīstamu cilvēku, daudzi kameras priekšā nejūtas ērti, tāpēc ir ieteicams iepazīties ar gaidāmo un nedaudz atbrīvoties. Pirms fotografēšanas ieteicams aprunāties, noskaidrot, ko jūs abi sagaidāt no fotosesijas, uzklausīt vēlmes un bažas, ja tādas ir. Ja fotografējamā persona jutīsies uzklausīta un droša, tad daudz brīvāk pozēs kamerai un attēli būs labāki. Lielākā daļa ieteikumu ir derīgi gan fotografējot vīrieti, gan sievieti.
.
Fotosesijas laikā izmēģiniet dažādas pozas un apģērbus. Ja nejūties pārliecināts par to, kādās pozās cilvēka ķermenis izskatās vislabāk, pirms fotosesijas vari palūgt kādu draugu ieņemt dažādas pozas un pavērot. Ir daži ieteikumi, kas darbojas lielākajā daļā gadījumu:
.
Ar apgaismojumu iespējams panākt vēlamo efektu. Sievieti visbiežāk fotografē maigā apgaismojumā, kas dod plūstošas gaismēnu pārejas, savukārt vīrieša portretiem mēdz izmantot arī asāku krītošo gaismu, kas izceļ ķermeņa un sejas struktūru.
Neatkarīgi no izvēlētā apgaismojuma veida, ir daži ieteikumi labākam rezultātam:
Šeit mēs izveidojām nelielu špikeri dažādiem apgaismojuma veidiem, ko ir viegli izveidot arī mājas apstākļos. Tie ir vairāki vienkārši portretu apgaismojuma uzstādījumi un atšķirīgie efekti, ko tie rada.
.
Viens no biežākajiem apgaismojuma veidiem ir novietot gaismas ķermeni ieslīpi labajā vai kreisajā pusē. Visbiežāk tiek izmantots apmēram 45 grādu leņķis no sejas, paceļot to nedaudz virs kameras un modeļa sejas.
Šādā veidā ar maigu gaismas avotu ir iespējams iegūt pievilcīgu sejas apgaismojumu. Mainot gaismas avota novietojumu, iespējams spēlēties ar ēnām pretējā sejas pusē.
Nepieciešamīgas gadījumā var izmantot atstarotāju vai otru gaismas ķermeni, lai izkliedētu ēnas un radītu vienmērīgāku apgaismojumu.
.
Mūsdienās ļoti populārs ir kļuvis apgaismojums no priekšas, ko īpaši bieži izmanto video blogos un dažādos grima un skaistuma portretos. Šajā gadījumā gaismas ķermenis tiek novietots tieši priekšā.
Visbiežāk tas ir gredzenveida gaismas avots (ring-flash vai gredzenveida LED gaisma), un kamera atrodas tās centrā. Tādā veidā tiek iegūts apgaismojums visai sejai bez ēnām.
Šāda apgaismojuma izveidošanai ir nepieciešams speciālas formas apaļš gaismas ķermenis vai vairāki nelieli gaismas avoti, kas tiek novietoti apkārt objektīvam vai nedaudz virs tā. Priekšas apgaismojums mazina sejas telpiskumu un var nebūt piemērots visiem portretiem.
.
Aizmugures apgaismojums ir piemērots radošiem portretiem, jo tas bieži vien neizgaismo seju pilnībā vai pat rada tikai siluetu.
Šādos gadījumos gaismas ķermenis tiek novietots aiz fotografējamās personas – tieši aizmugurē, nedaudz augstāk vai ieslīpi aiz muguras.
Lai portrets nebūtu tikai siluets, var izmantot otru blāvāku gaismas ķermeni vai atstarotāju, lai radītu nedaudz apgaismojuma arī no priekšpuses.
.
Sāna apgaismojumā gaismas ķermenis tiek novietots tā, lai stari no tā kristu paralēli fonam, to neizgaismojot, un atrastos 90 grādu leņķī pret kameru.
Tā var būt gan kameras vai studijas zibpsuldze (ar baltu lietussargu, lai gaismu izkliedētu), gan LED gaismas ķermenis ar mīkstu gaismu.
Šis ir samērā dramatisks apgaismojuma veids. Izmantojot asu gaismu, tiek izcelta ādas faktūra un sejas reljefs, tāpēc tādu biežāk izmanto vīriešu portretiem. Fonā ir iespējams izmantot melnu audumu vai papīru.
.
.
Lai uzņemtu portretus mājas apstākļos, nav nepieciešams iegādāties pilnu studijas aprīkojumu, taču ir vērts padomāt par dažiem aspektiem:
Visos gadījumos ir iespējams uzņemt portretu foto. Tomēr, ja esi nolēmis iegādāties kādu papildu gaismas ķermeni, ieskaties mūsu piedāvājumā, kur atlasījām noderīgākos un populārākos produktus.
.
Agrāk tieši kameru zibspuldzes bija populārākais apgaismojuma veids portretu fotografēšanai mājas studijas apstākļos. Lai arī šobrīd plašu popularitāti ir ieguvušas LED gaismas, zibspuldzes sniedz tādas priekšrocības, ko nav iespējams panākt ar citiem apgaismes avotiem.
To jauda impusa brīdī ir pietiekami liela, lai radītu tik spožu apgaismojumu, ka iespējams ne tikai izgaismot nepieciešamo platību, bet arī sastindzināt kustību. Tās ir arī samērā kompakts, viegli līdzi paņemams un ekonomiski izdevīgs apgaismojums gan portretu, gan priekšmetu, gan reportāžu fotografēšanai. Daudzas zibspuldzes piedāvā automātisko režīmu, lai fotografētu arī tad, ja vēl neesi iepazinies ar manuālajiem uzstādījumiem, kā arī ļauj tās izmantot atstatus no kameras, izmantojot radio palaidēju.
.
Fotografējot ar zibspuldzi, ir vērts iepazīties un izmantot kādus aksesuārus, kas palīdz mainīt vai kontrolēt gaismu. Tie var būt gan atstarotāji, izkliedētāji un softboksi gaismas mīkstināšanai, gan šūnas gaismas stara koncentrēšanai un virzīšanai. Krāsainie filtri ļauj balto zibspuldzes gaismu pārvērst citā krāsā un izmantot radošam apgaismojumam. Iesakām izmanto vismaz kādu gaismas izkliedētāju, lai iegūtu maigāku un patīkamāku gaismu portretu fotogrāfijās.
.
Mājas apstākļos var izmantot arī studijām paredzētās zibspuldzes, taču bieži vien tas nav ekonomiski pamatoti. Studijas zibspuldžu jauda ir lielāka, kas ne vienmēr ir vēlams nelielās telpās. Taču ir arī tādas zibspuldzes, kas ir piemērotas gan studijas, gan mājas apstākļiem, kā arī paņemamas līdzi izbraukumos. Populārākās no tām ir Godox AD sērijas zibspuldzes ar akmumulatoriem.
.
Atstarotājs ir noderīgs aksesuārs ikvienam portretu fotogrāfam, jo tas ļauj radīt papildu gaismu arī tad, ja izmanto tikai vienu gaismas ķermeni. Novietojot atstarotāju portretam vai objektam pretējā pusē, ar to var uztvert krītošo gaismu, virzīt pret seju un tādā veidā un piegaismot ēnas pusi.
Saliekamie atstarotāji ir ļoti praktiski gan mājas apstākļos, gan izbraukumos, jo atvērtā veidā to platība ir ievērojami lielāka nekā saliktā veidā, tāpēc tos viegli ir arī uzglabāt un transformēt.
Populārākās atstarotāju krāsas ir sudraba (gaismas atstarošanai bez nokrāsas maiņas), zelta (atstarotās gaismas siltināšanai) vai balta (vienmērīgam, nemainīgas temperatūras apgaismojumam). Iespējams izvēlēties arī tādus atstarotājus, kam ir vairākas dažādas virsmas.
Jo lielāks ir atstarotāja laukums (izlaistā formā), jo vairāk gaismas tas var atstarot un piegaismot plašāku laukumu.
.
Softbokss ir viens no populārākajiem gaismas veidotājiem studijā, un nelielus softboksus var izmantot arī mājas apstākļos. Tas virza gaismu konkrētā virzienā un izkliedē to, lai radītu maigu apgaismojumu, nepiegaismojot visu pārējo telpu aiz gaismas ķermeņa. Papildinot softboksu ar šūnām, šo maigo gaismu var virzīt vēl precīzāk.
Izvēloties softboksu, ir jāņem vērā tā stiprinājums - kādiem gaismas ķermeņiem tas ir paredzēts. Studijas zibspuldzes un LED monobloki bieži vien izmanto Bowens S stiprinājumu, bet kameras zibspuldzēm būs nepieciešams mazāks.
Tāpat arī vērts pievērst uzmanību softboksa izmēram, jo ar kameras zibspuldzi var būt par maz, lai piegaismotu liela izmēra softboksu, bet būs tieši laikā nelielam softboksam, kas tieši tam ir paredzēts. Apaļās formas softboksi ir īpaši piemēroti portretiem, bet garās formas - ķermeņa apgaismošanai.
.
Gredzenveida gaismas ir ieguvušas plašu popularitāti video blogeru un tiešraižu veidotāju vidū, jo tās ļauj vienkāršā veidā izgaismot seju, lai nerastos liekas ēnas.
Šādas gaismas var izmantot arī fotogrāfijā. Tās var novietot tieši sejai priekšā un uzņemt portretu cauri gredzena vidum, tādā veidā radot vienmērīgu visas sejas apgaismojumu bez ēnām. Šīs lampas var izmantot arī no sāna, lai gaismotu kā ar jebkuru citu apgaismes avotu. Dēļ to vizuāli pievilcīgās formas gredzenveida gaismas var izmantot arī kadrā, lai radītu neparastu fonu vai vizuālo elementu.
.
LED nūjas ir garenas formas LED gaismas ķermeņi. Ar to palīdzību var gan veidot dažādus radošus apgaismojumus foto un video kadriem, gan arī izmantot portretu fotogrāfijā.
Garākas nūjas, novietotas vertikāli, var izgaismot visu augumu. Savukārt tad, ja novietotas horizontāli - sniegt apgaismojumu sejai no visām pusēm. Īsākas LED nūjas var izmantot kā jebkuru nelielu gaismas ķermeni, vai arī novietot katrā sejas pusē pa vienai, tādā veidā iegūstot no abām pusēm izgaismotu seju.
.
LED paneļi ir populārs apgaismojuma veids profesionāliem filmētājiem, tāpēc bieži vien tie ir krietni dārgāki. Taču ir pieejami arī neliela izmēra LED paneļi, kas var noderēt mājas apstākļos. LED paneļiem mēdz būt izkliedējošas stikls, lai tie radītu vienmērīgu apgaismojumu. Ja panelim ir pieejama gaismas krāsu temperatūras regulācija, tos ļoti labi var izmantot, lai imutētu neitrāli baltu vai saulrieta siltu toni.
.
Viena no pupulārām izvēlēm mājas apstākļos ir mazās LED gaismas. Tie ir nelieli pastāvīgās gaismas ķermeņi, ko ir vienkārši lietot, pievienot kamerai vai novietot jebkādā pozīcijā, kā arī paņemt līdzi, ja dodies fotografēt ārpus telpām. Ņem vērā, ka mazās LED gaismas var būt par vāju, lai izgaismotu pilnu augumu vai vairākus cilvēkus, taču to ekonomiskās cenas dēļ ir vērts izmantot mazāku laukumu izgaismošanai. Portretu fotogrāfijā tās var noderēt sejas piegaismošanai vai radošiem efektiem.
.
Sveču gaismai ir skaists, maigs mirdzums, kas rodas no mazajām liesmiņām, taču fotografēt tik zema apgaismojuma apstākļos nav vienkārši. Šeit daži padomi, kā to paveikt labāk.
.
Ja jūsu iecerei nepietiek ar sveču gaismu, tad iespējams izmantot arī papildu gaismas avotus. Tā var būt lampa, kāds izgaismots logs, taču ir jāņem vērā, lai apgaismojums būtu mīksts un mazāk intensīvs nekā sveču gaisma.
Izmantojot mākslīgu gaismas avotu, nodrošiniet pareizu tā gaismas tonalitāti, lai abas gaismas radītu līdzīgu, siltas tonalitātes gaismu. Šim nolūkam var izmantot speciālus filtrus vai oranžu puscaurspīdīgu audumu, ko aizklājat priekšā otram gaismas ķermenim. Ja izmanto LED gaismas ķermeņus ar maināmu krāsu tonalitāti (Bi-color vai RGB), tad uzstādi siltas tonalitātes gaismu.
Ja papildu apgaismojumam esi nolēmis izmantot zibspuldzi, ieteicams izmantot dzeltenas vai oranžas krāsas filtru, lai radītu pareizu gaismas krāsas tonalitāti, kā arī manuāli samazināt zibspuldzes jaudu, lai tā nebūtu spožāka par sveces gaismu.
Izmantojot LED gaismas ķermeņus, tiem bieži vien ir maināma apgaismojuma intensitāte, ko tad iespējams pielāgot izvēlētajai situācijai.
.
Ikdienā, sarunājoties ar cilvēku, mēs viņa acīs redzam atspīdam logu, lampu vai kādu citu gaismas ķermeni, tikai tam nepievēršam būtisku nozīmi. Tomēr portretu fotogrāfijā šī spēja atstarot gaišo ir viena no būtiskākajām īpašībām, lai fotogrāfija būtu izdevusies.
Kāda nozīme ir atspīdumam?
Portreta fotogrāfijā acis aizņem tikai daļu no kadra, un atspīdums acīs – vēl mazāku daļu. Bet tomēr šie pavisam niecīgie gaišie laukumiņi spēlē ļoti nozīmīgu lomu, lai fotogrāfija būtu izdevusies.
Pirmkārt, ikdienā atspīdums acīs ir tik ierasta lieta, ka tam nepievēršam uzmanību, taču zemapziņā esam ielāgojuši, ka tā ir pareizi. Tāpēc, ieraugot portretu, kur šādu atspīdumu nav, gluži neapzināti šķiet, ka trūkst kaut kas būtisks. Ja portreta fotogrāfijā atspīdumi ir, tad tos reti kad pamana, taču, ja to nav, to noteikti pamanīs.
Otrkārt, neliels atspīdums acī rada mirdzumu, kas jebkuru smaidošu seju padarīs mirdzošu, bet jebkuru nopietnu seju – dzīvu. Acis bez atspīduma šķiet nedzīvas, nomāktas vai pat ļaunas. Ja vien tas nav fotogrāfa mērķis, vienmēr ir jācenšas tā iekārtot fotografēšanas vidi tā, lai rastos atspīdums modeļa acīs. Attēlā redzams, kā mainās noskaņa, ja atspīdums acīs ir vai nav.
Fotografējot portretu, svarīgi ir pievērst uzmanību, lai atspīdumi ir abās acīs, savādāk tas rada nepatīkamu efektu. Tāpat atspīdumu esamībai ir jāpievērš uzmanība ne tikai cilvēku, bet arī dzīvnieku fotogrāfijā.
Dažādu formu atspīdumi
Atspīduma formu nosaka izmantotais gaismas avots. Izmantojot dienas gaismu, acīs atspīdēs logs vai debesis. Izmantojot studijas apgaismojumu, atspīdumos būs redzama zibspuldze, softbokss vai lietussargs.
Cilvēkam instinktīvi vislabākā gaisma šķiet saules gaisma, tāpēc profesionāli fotogrāfi zina, kā šo faktu izmantot, lai padarītu portretus pievilcīgākus. Jebkurš cilvēks zina, ka saule ir apaļa, un šādas formas atspīdums šķiet visdabiskākais.
Standarta softbokss vai stripbokss ir taisnstūra veida, tāpēc tie rada tādas pašas formas atspīdumus. Daļai softboksu ir pieejams speciāls apļa formas pārvalks, kas ir paredzēts tieši portretu fotogrāfijas vajadzībām, jo tādā veidā softbokss iegūst apļa formu. Profesionālās studijās tiek izmantoti beauty-dish vai oktaboksi, kuru astoņstūra forma atspīdumā izskatās gandrīz pēc apļa.
Vissvarīgāk portretu fotogrāfijā ir pievērst uzmanību, lai acīs ir jebkāds atspīdums, taču dažādu efektu panākšanai iespējams eksperimentēt ar dažādām formām.
Interesantu efektu iespējams panākt ar gredzenveida gaismas ķermeņa palīdzību, kas novietots apkārt objektīvam. Parasti tiek izmantotas speciālas ring-flash zibspuldzes vai gredzenveida LED gaismas. Šādā veidā modeļa acīs atspīdums ir riņķveida. Lai radītu dabisku portretu, no šāda atspīduma ir vēlams izvairīties, taču neparasta, nedaudz maģiska efekta iegūšanai tas ir lielisks paņēmiens.
Atspīduma novietojums
Līdzīgi kā atspīduma formai, arī novietojumam ir nozīme. Lielākoties gaismas ķermenis atrodas nedaudz virs modeļa sejas augstuma, tāpēc arī atspīdums rodas acs augšējā daļā. Tāpat kā apaļš atspīdums rada asociācijas ar sauli, arī novietojums augšpusē liek domāt par dabīgo apgaismojumu.
Protams, izvēlētie gaismas avoti un to novietojums ir būtisks pareizam objekta apgaismojumam, taču arī atspīdumā tam ir nozīme. Nopietni pievēršoties portretu fotogrāfijai, ir jāievēro gaismas ķermeņu novietojums un vajadzības gadījumā tas jāmaina, ja radītais atspīdums nav veiksmīgs. Reizēm, ja galvenais gaismas ķermenis atrodas aiz modeļa un neveido atspīdumu acīs, tiek izmantots speciāli šim mērķim paredzēts nelielas jaudas gaismas ķermenis, kas nemaina kopējo atspīdumu, bet rada nelielu mirdzumu acīs.
Mācies no modeļu acīm!
Atspīdumus modeļa acīs var izmantot arī mācību mērķim. Tā kā acis atspoguļo visus gaismas ķermeņus, rūpīgi pavērojot citu autoru fotogrāfijas, ir iespējams noteikt, kādus gaismas ķermeņus ir izmantojis fotogrāfs, kādas ir to formas un novietojums. Tādā veidā vari vairāk uzzināt par apgaismojuma izvietojumu un veidu, lai atkārtotu līdzīgu uzstādījumu un iegūtu labākas fotogrāfijas.
.
Portrets nav vienīgais veids, kā fotografēt cilvēku. Mājas apstākļos ir iespējams uzņemt arī cita veida fotogrāfijas, kas ļaus radoši izpausties. Piedāvājam padomus, kā fotografēt buduāra foto un atsevišķas ķermeņa daļas. Šādas fotogrāfijas var lieliski papildināt portretu fotosesiju un iemācīt daudz kā jauna.
.
Cilvēka ķermenis ir viens no daudzveidīgākajiem un skaistākajiem dabas veidojumiem. Fotografējot ķermeņa detaļas, autors parasti neattēlo konkrētu cilvēku, kadrā neietverot seju vai atstājot tikai tās daļas, piemēram, lūpas. Tādā veidā tiek gan raisīta skatītāja fantāzija, gan arī radīta papildus drošības sajūta modelei, ja viņa nevēlas, lai būtu atpazīstama. Šādas abstraktas fotogrāfijas iegūst dekoratīvu nozīmi, un var tikt izmantotas telpu noformēšanā vai citur.
Lai veiksmīgi fotografētu atkailinātu ķermeni, ir svarīgi likt modelei justies brīvi un droši. Viens no labākajiem veidiem, kā “iesildīties”, ir fotografēt modeli stāvus, fokusējoties uz nelielām detaļām. Lai iegūtu skaistus attēlus, nav nepieciešams pilnībā atkailināties, jo arī no it kā ikdienišķām ķermeņa daļām var iegūt skaistus, abstraktus gaismas un ēnu veidojumus.
Ja modele jūtas nedroši, viņai nav nepieciešams skatīties kamerā vai uz fotogrāfu, jo attēlos netiks iekļauta viņas seja, vai arī tā tiks fotografēta no aizmugures, neļaujot identificēt personu.
Ādas struktūra
Fotografējot nelielas vai abstraktas ķermeņa detaļas, ļoti lielu nozīmi iegūst ādas struktūra. Fotografējot sausu ādu, tiek iegūts zīdains efekts, taču var tikt atklātas arī sīkas nepilnības, ko parasti pēcapstrādē novērš.
Lai ādu padarītu spīdīgāku un kontrastaināku, to ir ieteicams samitrināt. Vislabāk šādam mērķim kalpo eļļa (veikalos nopērkamā mazuļu vai ķermeņa eļļa), jo āda ir nedaudz taukaina un ūdens neveidos vienmērīgu pārklājumu.
Uz ieeļļotas ādas ir viegli iespējams panākt skaistu rasas efektu. Apsmidzinot modeles ādu ar ūdeni no pulverizatora, eļļa liks tam savilkties skaistās lāsītēs. Šajā gadījumā ir ieteicams modelei atrasties guļus vai novietot fotografējamo ķermeņa daļu horizontāli, citādi lāsītes notecēs. Vislabākais veids, kā iegūt vienmērīgu pārklājumu, ir vispirms nedaudz samitrināt modeles ādu, tad vienmērīgām kustībām uzklāt eļļu, pēc tam uzsmidzināt ūdeni, lai veidotu lāsītes.
Apgaismojuma shēma
Lai fotografētu ķermeņa detaļas, ir nepieciešams pavisam vienkāršs gaismas uzstādījums. Pietiek ar vienu gaismas avotu, novietotu modelei no sāniem, jo tas veidos daļēju izgaismojumu, pārējo atstājot tumsā. Lai uzņemtu dažādus kadrus, jālūdz kustēties modelei, nevis jāmaina apgaismojuma novietojums.
.
Savā mājas studijā var veidot ne tikai portretu fotogrāfijas. Lai attīstītu savu radošo pusi un iepriecinātu citus ar skaitām un jutekliskām fotogrāfijām, iesakām pamēģināt buduāru foto.
Lai arī tas parasti asociējas ar smalkiem interjeriem un dārgām fotostudijām, daudz ko ir iespējams realizēt arī mājas apstākļos. Piedāvājam ieteikumus, kā iegūt pievilcīgas buduāra fotogrāfijas mājas apstākļos.