Zaļā ekrāna (greenscreen) izmantošana ir paņēmiens, kas agrāk tika lietots tikai profesionālā video filmēšanā – kino, televīzijā un klipos, taču mūsdienās tas var noderēt jebkuram filmētājam un pat viedtālruņa lietotājam.
Zaļais ekrāns ir fons zaļā krāsā, kas tiek izmantots video filmēšanā, lai aizvietotu to ar citu attēlu. Chroma-green apzīmē fonus, kas ir paredzēti tieši šādam mērķim. Retāk līdzīgiem mērķiem tiek izmantots zils vai citas krāsas fons - tos visus sauc par chroma-key foniem. Vienkāršības pēc šeit runāsim par zaļas krāsas fonu izmantošanu, bet tālāk apskatīsim situācijas, kad labāka izvēle būs zilas krāsas chroma-key fons.
Zaļais ekrāns ir ērts veids, kā ar pēcapstrādes palīdzību radīt kadru ar cita veida fonu - intervētājam aiz muguras, aktieru fonā utt. Šim procesam ir divi soļi – izmantot zaļu fonu filmēšanas laikā un pēcapstrādē to aizstāt ar jebkādu citu fonu.
Zaļie (vai zilie) foni var dramatiski izmainīt kadru video pēcapstrādē. Tie ļauj izmantot vienu fizisko telpu un pēcapstrādē to aizvietot ar pavisam citu attēlu (vai video). Chroma-key fons tiek aizvietots pēcapstrādes laikā, programmai atpazīstot zaļos pikseļus un to vietā izmantojot citus pikseļus no izvēlēta attēla vai video. Šo procesu sauc par chroma-keying.
Bieži vien to izmanto profesionālā video veidošanā - kino, tiešraidēs un citur. Tāpēc visas profesionālās video pēcapstrādes programmas ietver sevī speciālu rīku zaļā fona atpazīšanai noņemšanai. Taču mūsdienās greenscreen izmantojums ir paplašinājies.
Mūsdienās arvien vairāk ikdienas lietošanas programmas un viedtālruņu aplikācijas (piemēram, Zoom, TikTok u.c.) piedāvā iespēju aizvietot vienkrāsainu (parasti zaļo) fonu ar kādu citu attēlu. Tāpēc zaļos fonus var izmantot arī mājas apstākļos, veicot video zvanu vai filmējot radošu video.
Ja vēlies noslēpt pārējo telpu, radīt interesantāku priekšstatu vai izmantot kādu speciālu attēlu kā savu fonu, tad zaļā fona izmantošana filmēšanas laikā ir vienkāršākais veids, kā to izdarīt, un ļaut aplikācijai automātiski aizvietot fonu ar kādu izvēlētu bildi.
Zaļā krāsa (chroma green) krasi atšķiras no jebkuriem ādas vai dabīgiem matu toņiem, tāpēc to ir vieglāk datorizēti atpazīt un atdalīt, lai cilvēku priekšplānā atstātu pilnībā redzamu.
Chroma fons var būt arī zilā (retāk citā krāsā), taču zaļa krāsa ir izvēlēta speciāli. Digitālās kameras sensors satur divreiz vairāk zaļās krāsas uztverošos pikseļus, tāpēc zaļā krāsa tiek fiksēta lielākā izšķirtspējā, kas ļauj precīzāk to atdalīt no priekšplāna. Tāpat arī cilvēki biežāk valkā citu krāsu (arī zilas) drēbes nekā zaļas.
Pareizi izgaismojot zaļo ekrānu un novietojot aktierus pietiekami tālu no tā, zaļā krāsa nerada liekus atspīdumus un nokrāsas. Zaļā krāsa ir gaišāka un atstaro vairāk gaismas nekā zilā, tāpēc to ir vieglāk gaismot. Zilam fonam ir nepieciešams divreiz jaudīgāks apgaismojums.
Lai izmantotu zaļo ekrānu pareizi un iegūtu kvalitatīvāku rezultātu, ir jāievēro daži nosacījumi.
Filmēšanas laikā ir vēlams ievērot pietiekamu attālumu no subjekta un zaļā fona, lai apgaismojums neradītu ēnas no subjekta uz fonu un fons nemestu zaļus atspīdumus uz subjekta. Tas var apgrūtināt automātisko fona/subjekta atdalīšanas procesu.
Lai atdalīšanas process būtu vieglāks un rezultāts kvalitatīvāks, zaļo fonu ir pareizi jāizgaismo. Vēlams izmantot izkliedētu, vienmērīgu gaismu no augšas. Ja fons nav izgaismots vienmērīgi, tad zaļā laukuma aizstāšana ar izvēlēto fonu var nebūt vienmērīga un radīt nekvalitatīvu rezultātu. Filmēšanas laikā fonam ir jābūt plakanam un tik gludam, cik vien tas ir iespējams.
Atspīdoši un spoguļveida objekti var saglabāt zaļos atspīdumus. Arī spīdīgā sejā var parādīties zaļi atspīdumi, tāpēc nepieciešams izmantot caurspīdīgo pūderi, lai mazinātu spīdīgās vietas.
Ja kadrā pēc zaļā ekrāna aizstāšanas tiks izmantots attēls, kurā ir novērojams gaismas virziens (piemēram, izgaismots no sāna), tad arī filmēšanas laikā aktieri jāgaismo no tā paša sāna (un zaļo fonu izgaismot vienmērīgi), lai neradītu konfliktu tad, kad atšķirīgi izgaismots priekšplāns tiek uzlikts uz izvēlētā attēla.
.
Papīra fons (ja tas nav sabojāts vai saburzīts) ir viens no gludākajiem fonu variantiem, ko līdz ar to ir vieglāk vienmērīgi izgaismot. Ja fons ir gluds un vienmērīgs, to ir daudz vieglāk pēcapstrādē noņemt un aizvietot, radot kvalitatīvāku rezultātu.
Papīra fona trūkumi ir tas, ka fona rullis ir liels, tam ir nepieciešama vieta, kur izrullēt (ļotimazā studijā nederēs), un ir nepieciešami speciāli turētāji vai statīvi.
Papīra fonu ir jāizmanto ļoti uzmanīgi, jo ja tas tiek sabojāts, tad šo daļu vairs nevajadzētu izmantot, lai neapgrūtinātu pēcapstrādi. Ja fons tiek izmantots tikai aizmugurējās sienas aizklāšanai un netiek bojāts, to var izmantot atkārtoti, bet ja pa to tiek staigāts vai notiek kāds negadījums, iespējams, ka fonu nāksies mainīt un izrullēt jaunu daļu.
Papīra fons parasti ir pietiekami liels, lai filmētu visā augumā un arī vairākus cilvēkus.
.
Auduma fons var būt īpaši parocīgs situācijās, kad nepieciešams noklāt neregulāru laukumu vai objektus. To arī ir vieglāk uzklāt vajadzīgajā platumā, ja telpa ir ierobežota. Arī uzglabāšanā auduma fons aizņem mazāk vietas. Auduma fonu ir iespējams mazgāt un izmantot atkārtoti.
Galvenais auduma trūkums ir tas, ka tas nav tik gluds kā papīra fons. Pat ja fons ir izgludināts, uz tā var būt nelieli nelīdzenumi. Arī tad, ja audums ir sašūts no vairākiem gabaliem, šuve var būt pamanāma un apgrūtināt pēcapstrādi.
Auduma fons var būt dažāda izmēra, bet bieži vien tas ir pietiekami liels, lai filmētu visā augumā un arī vairākus cilvēkus vai pat lielas grupas un ainas. Ir pieejami arī tādi auduma foni, kam viena puse ir zaļa un otra - zila.
.
Saliekamie foni ir ērti izmantojami nelielos uzstādījumos, telpās, arī mājās, ja nepieciešams aizklāt samērā nelielu daļu. Piemēram, veicot videozvanu, aizlikt aiz runātāja muguras, lai aizklātu pārējo telpu un to pēc tam aizvietotu ar citu fonu.
Tos ir viegli uzstādīt, pārnēsāt un uzglabāt. Tomēr saliekamie foni var būt nedaudz grubuļaini un apgrūtināt tīru un precīzu fona noņemšanu. Taču tas var nebūt galvenais nosacījums fona izvēlē, ja svarīgāk ir ērta lietošana un neliels izmērs. Saliekamie foni ir nedārgi, pieejami dažādās formās un izmēros. Tie ir atkārtoti lietojami.
Saliekamie foni mēdz būt divpusīgi, kur viena puse ir zaļa un otra zila, vai arī ietilpt komplektos ar baltu, melnu un atstarojošiem foniem/atstarotājiem.
.
Izvelkamie foni ir līdzīgi papīra foniem to gluduma ziņā, un saliekamajiem foniem to lietošanas ērtuma ziņā. Tie parasti ir mazāka izmēra nekā papīra fona rullis, un tāpēc ērti izmantojami arī mājās, birojā un citur. Ērtā izrullēšana un salikšana ļauj tos uzglabāt un izmantot tikai tad, kad nepieciešams.
Izvelkamos fonus ir ērti lietot, ja tik filmēts viens cilvēks vai tā portrets.
.
Agrāk, kad filmēšana notika ar analogām kamerām uz filmas, tad biežāk izmantoja zilas krāsas chroma fonu, jo analogā procesā zilo krāsu bija vieglāk atdalīt. Filmējot ar digitālām kamerām, pārsvarā gadījumu izmanto zaļo fonu, jo digitālās kameras zaļo krāsu uztver ar augstāku izšķirtspēju un to ir vieglāk atdalīt no citiem toņiem nekā zilo.
Tomēr ir specifiski gadījumi, kad arī filmējot ar digitālo kameru ir ieteicams izmantot zilas chroma-key krāsas fonu. Zilo ekrānu ir ieteicams izvēlēties tad, ja aktierim/modelim ir zaļš (arī zaļgans, kamuflāžas) apģērbs. Arī tad, ja tērps ir atspīdošs, zilais fons atspīdēs mazāk, jo ir tumšāks. Arī situācijā, ja izvēlētais fons būs zilganā nokrāsā, filmējot var izmantot zilo ekrānu.
Ja plāno izmantot kādu aplikāciju fona noņemšanai un aizstāšanai, vispirms pārliecinies, vai tā atpazīst tikai zaļu vai arī citu krāsu fonus.
.
Lai ērti izmantotu zaļo (vai zilo) ekrānu, var būt nepieciešami aksesuāri.
.
Lai izmantotu papīra vai auduma zaļo ekrānu, ir nepieciešami turētāji vai statīvi. Papīra foniem ir pieejami gan sienas turētāji, gan statīvi ar šķērsli. Auduma fonam parasti tiek izmantoti statīvi ar šķērsli. Arī saliekamā fona uzstādīšanai var noderēt statīvs un knaģis.
.
Mūsu piedāvājumā ir arī komplekti ar zaļo ekrānu, statīviem un gaismām, lai tev būtu viss nepieciešamais neliela video stūrīša izveidei vienuviet.
.
Zaļo ekrānu var izgaismot ar dažāda veida gaismām, bet svarīgi, lai tās dotu vienmērīgi izkliedētu apgaismojumu visā vajadzīgajā fona laukumā. Vienkāršākajā gadījumā piedāvājam izmantot nedārgu fluorescējošo apgaismojumu.